Corona virus (update 1 juli)

bijgewerkt: 1 juli 2020

Maatregelen en werkwijze Vrijwilligerswinkel coronacrisis per 1 juli 2020

Sinds kort heeft de overheid de bezoekregeling aan ouderen en kwetsbaren versoepeld.
Eerst was het ‘Ga niet op bezoek bij mensen van 70 jaar of ouder, of mensen met een
kwetsbare gezondheid.’ De richtlijn luidt nu als volgt:

‘Houd je bij bezoek aan mensen van 70 jaar en ouder of met een kwetsbare gezondheid
zorgvuldig aan de RIVM basisregels. Maak goede afspraken voorafgaand aan het bezoek en
voer het gesprek over de gezondheid van de ouderen en de bezoekers. Als bezoekers of de
ouderen verkoudheidsklachten, koorts en/of benauwdheid hebben, blijven zij thuis.’

Vanaf 1 juli 2020 gaat de Vrijwilligerswinkel weer een aantal diensten oppakken. Hieronder
is te zien hoe we dit aanpakken.

De basisregels
Uiteraard worden de RIVM basisregels gehanteerd: was vaak je handen, hoest/nies aan de
binnenkant van de elleboog, schud geen handen, gebruik papieren zakdoekjes, houd 1,5
meter afstand, vermijd drukte en blijf thuis bij klachten.

Burgerkracht diensten
De Vrijwilligerswinkel heeft verschillende diensten, per 16 maart zijn deze stopgezet met
uitzondering van de boodschappendienst en de honden uitlaatmaatjes.
Per 1 juli pakken we de volgende diensten weer op:

Maatjescontact voor bestaande klanten
De vrijwilliger mag zijn of haar maatje weer bezoeken als de basisregels gehanteerd kunnen
worden. Ga bij voorkeur buiten zitten, als dit geen optie is, zorg dan dat er in de woning
goed geventileerd wordt. Als de 1,5 meter niet gehanteerd kan worden (door bijvoorbeeld
ondersteunen tijdens wandelen of rolstoelduwen) dan kan het maatjescontact nog niet
plaatsvinden.

Particuliere vervoersdienst:
Noodzakelijke ritten kunnen weer worden uitgevoerd. In de auto is 1,5 meter niet haalbaar.
Om die reden zullen onze chauffeurs en de klanten een mondkapje dragen. De klant kan
achter de bijrijdersstoel plaatsnemen. Een medewerker van de Vrijwilligerswinkel zal bij het
maken van de afspraak een aantal gezondheidsvragen stellen aan de klant.

Klussendienst:
Het is weer mogelijk voor vrijwilligers om (kleine) klusjes uit te voeren bij de ouderen thuis
en in de tuin. De vrijwilliger zal een mondkapje dragen. Een medewerker van de
Vrijwilligerswinkel zal bij het maken van de afspraak een aantal gezondheidsvragen stellen
aan de klant.

Wijkea:
We gaan weer aan de slag met Wijkea. Geschikte meubels kunnen worden opgehaald bij de
aanbieder thuis en kunnen worden geleverd bij de aanvrager/klant. De vrijwilligers zullen
een mondkapje dragen. Ook hier geldt dat een medewerker van de Vrijwilligerswinkel een
aantal gezondheidsvragen zal stellen voorafgaand aan het ophalen dan wel leveren van de
meubels.

Belmaatje:
Dit is een nieuwe dienst die is ontstaan tijdens deze coronacrisis. Ouderen, die geen bezoek
kunnen ontvangen of waar (nog) geen maatje voor beschikbaar is, kunnen door een
vrijwilliger worden gebeld voor een gezellig contact.

Beschermingsmateriaal
Vanaf 1 juli stellen wij voor onze vrijwilligers pakketjes beschikbaar met mondkapjes en
handschoenen. In overleg met een medewerker van de Vrijwilligerswinkel kan dit pakketje
worden opgehaald op kantoor.

Bereikbaarheid
We zijn van maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 08.30 uur tot 12.00 uur op
telefoonnummer: 010 – 441 40 50.
Ons kantoor in De Nieuwe Branding is alleen geopend op afspraak.
Bij veranderingen zullen wij iedereen zo goed mogelijk op de hoogte stellen.

Hartelijke groet,
Het team van de Vrijwilligerswinkel